Kokeillaanpa tätä uudestaan, jos vaikka nyt saisin blogini pysymään hieman ajankohtaisempana :)

Olen viettänyt tässä nyt viikon ajan (mielestäni hyvin ansaittua) lorvimislomaa - en ole suomeksi sanottuna tehnyt yhtään mitään hyödyllistä, järkevää, suunniteltua tai tarpeellista. Ollut vain. Pakko myöntää, että tällainen oleskelu on minulle todella vaikeaa. Olen kai sisäistänyt protestanttisen työetiikan hieman liiankin kirjaimellisesti, sillä koko ajan on pieni morkkis siitä, etten tee mitään kehittävämpää - kuten töitä gradun valmistumisen eteen. Minulla on todellisia ongelmia viettää rehellisesti lomaa - paitsi jos lähden konkreettisesti ulkomaille lomailemaan ja joku saa minut ylipuhuttua jättämään tenttikirjat kotiin ;) Mutta todellakin, viikon ole nyt pyrkinyt tietoisesti tekemään mahdollisimman vähän mitään varsinaisesti opiskeluun/työhön liittyvää ja olen mielestäni onnistunut siinä suht hyvin. Esimerkiksi eilen istuin suurimman osan päivästä mukavasti nojatuolissa kuunnellen korvalapuilta äänikirjaa ja kutoen samalla - maailman paras rentoutumistapa! Suosittelen kaikkia kokeilemaan, ainakaan minulta kun ei tuo romaanin lukeminen kutomisen ohella oikein suju...

Olen väsäillyt juttuja ompelukoneilla viime päivinä ja se on yksi syy sille, etten ole päivittänyt blogiani. Ompelupöytäni on samalla tietokonepöytäni - eli ompelukoneen ollessa käytössä, ei kannettavalle ole mitään järjellistä paikkaa miniasunnossamme. Ompelukonetta ei myöskään voi käyttää muualla kuin tällä kyseisellä pöydällä, koska se on pultattu siihen kiinni (käyttämättömänä kone kellistelee ylösalaisin pöydässä olevan luukun alla :) ) Olen tehnyt kaksi kassia samasta retrokankaasta, toisen itselleni ja toisen tilauksesta äidille. Äidin kassista tuli hienompi kuin omastani, koska väsäsin siihen myös kännykkätaskun. Ai niin ja ohje on peruskassin ohje Stitch 'n Bitchistä.

87195.jpg
Oma kassini.

87205.jpg
Äidin kassi, ulkopuoli...

87204.jpg
...ja sisäpuoli. Tuhto-karhu on hypännyt kännykkätaskuun.

Näiden kassien lisäksi olen virkannut tällaisen kassin, johon olen tehnyt kangas vuoren. Nyt pitäisi vielä keksiä minkälaiset kantosysteemit haluaisin kassiin tehdä - lyhyet vai pitkät, yhden vai kahdet? Lankana käytin kirppikseltä tullutta Rondoa kaksinkertaisena ja malli on Laila Kemppisen Pitsimalleja ja käyttöideoita kirjasta. Ohjeessa ei kylläkään ollut puhetta vuoresta, mutta minä en ainakaan halua esitellä käytettyjä nenäliinojani koko kansalle, joten läpinäkyvä verkkokassi on iso No No.

87207.jpg
Malli on mielestäni yksinkertaisuudessaan ihan hauska.

Nyt kun minulla todellakin on tuo ompelukone tuossa esillä olisin miltei valmis kokeilemaan hameen ompelemista omin käsin. Hiukan kyllä pelottaa onnistuisinko siinä alkuunkaan. Minulla on jonkinlainen viha/rakkaus-suhde ompelukoneisiin, minusta niitä on kiva käyttää, mutta olen valitettavan tumpelo itse kaavojen käytössä. Kaikki hiemankin suoraa tai siksakkia menemistä vaikeammat jutut nostattaa heti pintaan ramppikuumeen. Toinen ongelma on se, etten meinaa mistään löytää kunnollisia ohjeita kivan hameen ompelemiseen. Kirjastosta löysin kylläkin Eva Krukin Sy och sticka på egen hand kirjan, jossa on ihan kiva ja varsin yksinkertainen hameohje - ehkä pitäisi vain kokeilla sen kanssa...

Samalla kirjastoreissulla tarttui mukaan myös Do Redo -Kuinka villapaita paloitellaan kirja, jonka aluperäistä painosta olen ollut jossain vaiheessa jo Ruotsistakin tilaamassa. Moni blogittaja on varmasti - tai toivottavasti - jo tutustunutkin kirjaan, tämä on aivan ihana opus. Kaikenlainen kierrätysmateriaalien käyttö ja vanhan muokkaaminen ja uusiokäyttö ovat lähellä sydäntäni ja tämä kirja on aivan huippu siinä suhteessa. Itse nappaan aina kirpputorien "ota tästä ilmaiseksi" laareista kaikki kulahtaneet villapaidat huovutusmielessä ja nyt on sitten tarjolla kirjallinen ideoita niiden hyötykäyttöön. Kokeilin yhtä kirjan ohjeista, tossujen tekoa vahingossa huovuttuneesta vanhasta villashaalista ja ohje pelitti mallikkaasti:

87197.jpg
Tein tossuihin vihreästä Tovesta koristereunan Project Spectrumin värikuukauden mukaisesti (samoin vihreä väri on pääosassa tekemissäni laukuissa - johtunee osaltaan siitä, että vihreä on lempivärini!)

Tein myös pikatyönä tämän rannekorun kirjasta:

87196.jpg
Tämäkin vihreästä tovesta.

Vihreästä kuusta vielä sen verran, että kaksi vihreää paitaa on minulla tällä hetkellä työn alla: Interweave Knits lehden kevään 2006 numeron One-Piece Lace Pullover kitten mohairista...

87201.jpg

...ja Little black top (ilmeisestikin pieni musta toppi nimellä suomenkielisessä painoksessa :) ) Stitch 'n Bitch'istä, lankana Novitan kierrätetty cottonella.

87200.jpg

Toppi ei oikein suostu taipumaan topiksi, vaikka tein tapojeni vastaisesti jopa koetilkun neuletiheyden selvittämiseksi. Topista on kovaa kyytiä tulossa ainakin yhden numeron liian iso, mutta en millään raaskisi tätä purkaakaan, kun olen kerran aloittanut... Lopputulosta pelolla odottaen... :)

Niin kuin kuvasta näkyy, minä en ole ainoa kuka meidän kämpillä ottaa tänään rennosti, Iiris on taas meillä hoidossa ja kumpikin koiruus rönöttää aika rennon oloisesti tuossa sängyllä :) Ennen kuin itse siirryn hauvojen seuraksi, esittelen vielä loppukevennyksenä ainakin minusta kovin kummallisen näyn ikkunastamme:

87198.jpg

Itse hyvin allergisena ja tämän kevään valtavan huonosta ilmanlaadusta kärsivänä voin vain ihmetellä, mitä ihmettä tämä mieshenkilö mahtoi ajatella keksiessään, että jalkakäytävän saa helposti putsattua pölystä ilmapuhaltimella! Toivottavasti tästä ei tule yhtä suosittua ajanvietettä talonmiesten keskuudessa kuin joka syksyisestä lehtirallista...